Hybrid, laddhybrid, eller elbil – vilken modell passar dig och dina behov bäst?
Listan över saker som talar för Toyotas elektrifierade bilar är lång — vare sig du vill återuppväcka din kärlek till bilkörning, sänka dina driftskostnader eller sänka utsläppsnivåerna.
Med den här guiden vill vi göra det lätt för dig att veta vilken typ av elektrifierad bil som passar just dig och ditt körsätt allra bäst av hybrid, laddhybrid, och elbil.
Hybrider passar dig som vill kunna köra mer på el och minska dina CO2– utsläpp, men inte kan eller vill vara beroende av laddstolpar. Du kan använda dragkrok och släp till en hybrid, och du kan även få fyrhjulsdrift för säker framkomst på alla väglag och i alla väder.
Hybrider passar alla livsstilar och körförhållanden. Den är optimal för stadskörning då sträckorna ofta är kortare och därmed kan köras enbart med hjälp av elmotorn. Det är det bästa alternativet om du inte har tillgång till laddstolpe eller laddstation. Helt enkelt ett bränsle- och CO2-effektivt alternativ var du än bor, och vad du än har för behov.
Alla hybrider kommer med automatlåda som standard och hybridsystemet sköter sig självt.
Vi har nu mottagit din bokningsförfrågan om provkörning. Ett bekräftelsemail har skickats till den e-postadress du angivit i din bokning. Vi kommer att höra av oss till dig så snart vi kan och boka en tid som passar. Vill du passa på att boka provkörning av en annan modell? Boka via knappen nedan.
Boka en till provkörningToyota RAV4
Toyota C-HR
Toyota COROLLA
Vi kan erbjuda ett brett utbud med olika modeller för att kunna matcha varje livsstil; oavsett om du vill ha en liten smidig stadsbil eller stor SUV där hela familjen får plats.
Från vår dynamiska crossover Toyota C-HR till stilrena Yaris, fyrhjulsdrivna RAV4 eller rymliga Corolla Touring Sports, är vi övertygade om att Toyota kan erbjuda den bästa hybriden för just dig, oavsett plånbok, familjesituation, eller tycke och smak.
Toyotas laddhybrider går under namnet Plug-in Hybrid och förkortas ibland PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle). En laddhybrid fungerar i praktiken som en hybrid, men är oftast dyrare och har ett större batteri och en förbränningsmotor som arbetar tillsammans. Förutom det större och tyngre batteriet, är den största skillnaden att du även kan ladda batteriet med sladd, och köra vissa sträckor på 100% el.
Att ladda batteriet tar i snitt 3–5 timmar, men vid vissa laddningsstationer (så kallade snabbladdningsstationer) kan batterierna laddas upp till cirka 80% på drygt 25 minuter. En laddhybrid har generellt ett högre inköpspris än en hybrid.
Dig som har nära till laddstolpar regelbundet men inte vill vara helt beroende utav en sladd. Du kör sällan längre sträckor eftersom du vill optimera eldriften.
Här kan du läsa lite kort om vår vätgasdrivna bil men även två andra vanliga varianter av elektrifierade bilar som finns på marknaden.
En elbil, som i fackterm heter batterielbil (BEV – Battery Electric Vehicle), drivs av en elmotor där batteriet laddas med sladd. Eftersom elbilen går 100% på elektricitet genererar den noll utsläpp under körning. Däremot krävs det ordentligt med resurser för att tillverka den storlek på batterier som krävs för dagens genomsnittsräckvidd på 500 km (enligt tillverkarnas egen data). Tillgången på de resurser och metaller som krävs för batteriframställningen är dessutom starkt begränsad, därav det mycket höga inköpspriset.
En elbil, som i fackterm heter batterielbil (BEV – Battery Electric Vehicle), drivs av en elmotor där batteriet laddas med sladd. Eftersom elbilen går 100% på elektricitet genererar den noll utsläpp under körning. Däremot krävs det ordentligt med resurser för att tillverka den storlek på batterier som krävs för dagens genomsnittsräckvidd på 500 km (enligt tillverkarnas egen data). Tillgången på de resurser och metaller som krävs för batteriframställningen är dessutom starkt begränsad, därav det mycket höga inköpspriset.
En elbil passar dig som regelbundet har närhet och möjlighet till en laddstation. Du bor antagligen inte i stan utan har en parkeringsplats med laddmöjligheter hemma och på jobbet. Däremot så kör du antagligen fler korta sträckor i stadsmiljö än längre turer ute på landsvägar, eftersom du behöver ha närhet och möjlighet att ladda batteriet ofta. Det är även svårt att exempelvis ha dragkrok, vilket vidare kan begränsa användningsområdet.
Vätgasbilar drivs av bränsleceller som i sin tur driver en elmotor, och tankas med vätgas. Det är det mest hållbara och miljövänligaste alternativet på hela marknaden med vattenånga som enda restprodukt. Det tar cirka 3 minuter att fylla tanken med vätgas, och en full tank tar dig upp till 50 mil beroende på yttre omständigheter. Dock är infrastrukturen inte riktigt där idag. Och priset på vätgasbilar är i dagsläget högt, vilket gör det svårt att helt gå över till vätgasbilar som det ser ut idag.
Vätgasbilar drivs av bränsleceller som i sin tur driver en elmotor, och tankas med vätgas. Det är det mest hållbara och miljövänligaste alternativet på hela marknaden med vattenånga som enda restprodukt. Det tar cirka 3 minuter att fylla tanken med vätgas, och en full tank tar dig upp till 50 mil beroende på yttre omständigheter. Dock är infrastrukturen inte riktigt där idag. Och priset på vätgasbilar är i dagsläget högt, vilket gör det svårt att helt gå över till vätgasbilar som det ser ut idag.
Kallas ibland också för bränslecellsbil, och tankas med vätgas. Istället för en förbränningsmotor har den en elmotor, en bränslecellsstack och en tank som du fyller med vätgas. Elektriciteten produceras när luften utifrån strömmar in och reagerar med vätgasen. Elektriciteten som skapas driver sen elmotorn som i sin tur driver hjulen. Och den enda restprodukten av hela processen är vattenånga. Vätgas är lättillgänglig, effektiv, stabil och mycket enkel att lagra i långa perioder till skillnad från elektricitet. Vätgas kan dessutom produceras lokalt.
I dagsläget för den eller de som bor i en storstad med vätgasstationer nära till hands. Men i framtiden – med ett utbyggt stationsnät för vätgas – kommer den passa alla som vill använda sig av det mest hållbara alternativet för samhället, särskilt för stora och tunga fordon som behöver lång räckvidd och hög komfort.
En mildhybrid drivs primärt med en förbränningsmotor med hjälp från en liten elmotor. Elmotorn är så pass liten i en mildhybrid att den inte klarar att driva bilen på enbart el, utan hjälper istället till att strömförsörja vissa delar av tekniken, och på sätt minska bränsleförbrukningen en aning, ofta bara några procent.
Batteriet laddas av överbliven energi och behöver alltså aldrig laddas med sladd.
En mildhybrid drivs primärt med en förbränningsmotor med hjälp från en liten elmotor. Elmotorn är så pass liten i en mildhybrid att den inte klarar att driva bilen på enbart el, utan hjälper istället till att strömförsörja vissa delar av tekniken, och på sätt minska bränsleförbrukningen en aning, ofta bara några procent.
Batteriet laddas av överbliven energi och behöver alltså aldrig laddas med sladd.
Dig som vill effektivisera bränsleförbrukningen en aning, men vill fortsätta köra på bensin eller diesel.
Med över 25 års erfarenhet, och som världens största producent av bilar med eldrift, så tycker vi inte att en mildhybrid kan mäta sig med en hybrid. Med samma prislapp och tanke får man mycket mer med hybrid helt enkelt. Funderar du på en mildhybrid rekommenderar vi dig att istället överväga en hybrid. Besök gärna någon av våra återförsäljare för en provkörning eller för personlig rådgivning.